Drempels geslecht: effectieve publieke dienstverlening aan lager opgeleiden
Een aanvraag schuldhulpverlening indienen door met je ‘Digid’ in te loggen op de gemeentelijke pagina. In het kader van je bijstandsuitkering in een online omgeving actief regie moeten voeren op je eigen hulpvraag. Of net te laat doorgeven dat je als uitkeringsgerechtigde een paar uur via een uitzendbureau werkt waardoor je gekort wordt op je uitkering.
Het grote beroep op de zelfwerkzaamheid en het doenvermogen van mensen die gebruik maken van publieke dienstverlening staat steeds meer ter discussie. Publieke organisaties staan voor de opgave om hun dienstverlening zo door te ontwikkelen dat er maximaal gebruik wordt gemaakt van nieuwe technologie en inzichten om efficiënter en effectiever te gaan worden, zonder dat er specifieke groepen categoriaal uitgesloten worden. In dat licht is het van belang dat er onder meer aandacht is voor de positie van laagopgeleiden. Deze groep maakt enerzijds relatief veel gebruik van publieke dienstverlening terwijl zij anderzijds relatief vaker moeite hebben om te voldoen aan wat er van hen wordt verwacht.
Om publieke organisaties op het terrein van de sociale zekerheid en arbeidsmarkt te ondersteunen bij bovengenoemde opgave werkt het Kenniscentrum voor Sociale Innovatie concrete handvatten uit om de toegankelijkheid van de dienstverlening voor laagopgeleiden te vergroten. De belangrijkste resultaten van het project worden:
- een (screenings)instrument voor publieke organisaties om na te gaan op welke punten de dienstverlening specifiek voor laagopgeleiden verbeterd kan worden;
- twee rapporten (een over knelpunten en één over oplossingsrichtingen);
- een concrete pilot waarin oplossingen worden uitgeprobeerd voor een knelpunt dat mede door de doelgroep en publieke organisaties is gekozen.
Status:
AfgerondBegindatum:
sep 2018Einddatum:
najaar 2020Projectleider:
Dr. N. JungmannOnderzoeksinstituut:
Hogeschool Utrecht (Kenniscentrum voor Sociale Innovatie)