Ondersteuning van optimale studieloopbaankeuzes
Goede studieloopbaankeuzes dienen zowel belangen van individuen, werkgevers als de maatschappij. Het maken van goede keuzes is voor veel jongeren een lastige opgave. Zeker bij een steeds veranderend, groeiend aanbod aan opleidingen en beroepen. Jongeren hebben meestal onrealistische arbeidsmarktverwachtingen. Studieloopbaankeuzes pakken binnen de loopbaan dan ook niet altijd optimaal uit in termen van studiesucces, baankansen, inkomen of inhoudelijke aansluiting.
Doel van het onderzoek
Doel van het onderzoek is om te bepalen hoe effectief het bestaande beleid op het gebied van loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB) is en hoe verbetering hiervan mogelijk is. Hoofdvraag is welke LOB-instrumenten voor welke groepen leerlingen het meest effectief zijn. Ten tweede is onderzoeksvraag hoe gemeenten scholen en leerlingen kunnen stimuleren om deze instrumenten toe te passen respectievelijk eraan deel te nemen.
Het onderzoek valt uiteen in drie onderdelen:
- In het eerste onderdeel inventariseren we de nationale en internationale literatuur op LOB-gebied. Welke LOB-instrumenten zijn te onderscheiden en wat is er bekend over hun effectiviteit? Welke rol kunnen overheidsinstanties en andere overkoepelende organisaties spelen in de bevordering van LOB-beleid? Hierbij richten we ons op de gehele schoolcarrière; van primair onderwijs tot en met de vervolgopleiding.
- Het tweede onderdeel van de studie heeft een focus op vervolgkeuzes binnen en na het vmbo. Dit deel bestaat uit een grootschalig empirisch onderzoek naar de effectiviteit van LOB-beleid binnen de provincie Zuid-Holland. Deze regio kent een grote variatie in beleid op LOB-gebied tussen gemeenten en tussen scholen. Rotterdam heeft bijvoorbeeld niet alleen binnen deze regio, maar ook nationaal en internationaal een voortrekkersrol op dit gebied met het door de EU gesteunde BRIDGE-programma. We toetsen in hoeverre verschillen in aanpak terug te zien zijn in bijvoorbeeld de instroom in opleidingen die een goed arbeidsmarktperspectief bieden.
- Het derde onderdeel omvat de communicatie over en de disseminatie van de onderzoeksbevindingen. Hierin vertalen we de uitkomsten in praktische aanbevelingen en instrumenten voor leerlingen, ouders, scholen, gemeenten en landelijke instanties.
Bekijk hier het filmpje met onderzoeker Arie Gelderblom en Annette Diender.
Status:
AfgerondBegindatum:
11/2019Einddatum:
05/2023Projectleider:
Dr. A. GelderblomOnderzoeksinstituut:
SEOR
Gerelateerd:
Factsheet LOB en kansrijke keuzes
LOB & Kansrijke keuzes in het vmbo
LOB & Kansrijke keuzes in het VMBO (Verantwoording en technische bijlage)