Leerstoelen en lectoraten

Door het financieren van leerstoelen en lectoraten is er voor de universiteiten en hogescholen extra en/of specialistische kennis, kunde en ervaring op het gebied van de sociale zekerheid en arbeidsmarkt beschikbaar.

Prof. dr. Lisa Brüggen, Pensioencommunicatie en keuzebegeleiding
Tilburg University

De pensioenwereld is de afgelopen decennia ingrijpend veranderd. Deze verschuiving heeft geleid tot een grotere behoefte aan effectieve pensioencommunicatie en keuzebegeleiding. Daarom is deze leerstoel ingesteld. De leerstoel moet kennis aanreiken die mensen helpt om zich tijdig en beter in hun verwachte pensioeninkomen te verdiepen. Binnen de leerstoel wordt onderzocht welke factoren het gevoel van financieel welzijn van mensen beïnvloeden en hoe zich dat verhoudt tot wat mensen daadwerkelijk nodig hebben.


Prof. dr. Robert Vonk, Geschiedenis van de sociale zekerheid
Universiteit Utrecht

Per 1 oktober 2023 is Robert Vonk benoemd tot hoogleraar op de bijzondere leerstoel Geschiedenis van de Sociale Zekerheid aan de Universiteit Utrecht. De leerstoel richt zich op de ontwikkeling van de sociale zekerheid in Nederland in internationaal perspectief. In zijn onderzoek richt Robert Vonk zich op de rol die internationale organisaties hebben gespeeld bij de ideeënvorming over de sociale zekerheid en de impact daarvan op beleidsvorming en uitvoeringsvraagstukken in Nederland. Maar ook hoe de Nederlandse beleidsvorming op dit gebied zich verhield tot de ons omringende landen. Bij de aanpak van de uitdagingen waar het socialezekerheidsstelsel in Nederland voor staat, is kennis over de ontstaansgeschiedenis zijns inziens essentieel. De uitdagingen kennen niet alleen historische parallellen, maar het verleden is ook het fundament waarop nieuwe regelingen zullen worden gebouwd. Deze leerstoel maakt deel uit van de afdeling Economische Sociale Geschiedenis bij het departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis.

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek


Dr. Lineke van Hal, Beroepsvorming professionals in het publiek sociaal domein
Zuyd Hogeschool

De opdracht van de bijzonder lector is om vorm te geven aan een nieuw onderzoeksprogramma, gericht op de versterking van het professioneel actorschap en de positionering van professionals in het publiek sociaal domein, in het bijzonder het domein Werk en Inkomen. De nieuwe lector zal, samen met haar kenniskring, een landelijk toonaangevend onderzoeks- en innovatieprogramma ontwikkelen, met een grote invloed op onderwijs en beroepsontwikkeling van professionals in het domein Werk en Inkomen. Het bijzonder lectoraat gaat via onderzoek en onderwijs bijdragen aan het ontwikkelen van de professional governance van professionals in het publiek sociaal domein. In het bijzonder dient er aandacht uit te gaan naar de volgende thema’s:

  • eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor het eigen professioneel handelen (ontwikkelen van actorschap);
  • maatschappelijke inbedding en verantwoordingsrelaties (relationaliteit en legitimering);
  • verwerving van een positie en stem binnen een (dynamische) sociale en politiek-institutionele context (collectivisering én politisering).

Dit bijzonder lectoraat is een initiatief van Instituut Gak, in samenwerking met beroepsvereniging SAM.


Prof. dr. Irmgard Borghouts en prof. dr. Charissa Freese, HRM en Sociale Zekerheid
Tilburg University

Deze leerstoel richt zich op het grensvlak van human resources management (HRM, Charissa Freese) en Sociale Zekerheid (Irmgard Borghouts). Een belangrijk maatschappelijk vraagstuk is arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen, zoals mensen met een arbeidsbeperking, flexibele arbeidskrachten, zzp’ers en werkzoekenden. Goed HRM-beleid draagt bij aan een betere inzetbaarheid van werkenden. Een steeds groter deel van de beroepsbevolking kan hierop geen aanspraak maken. Inclusief werkgeversgedrag is cruciaal bij de transitie van inactiviteit naar werk en van-werk-naar-werk. Belangrijke actoren om arbeidsparticipatie te bevorderen zijn instituties en werkgevers. De leeropdracht wordt in nauwe samenwerking met werkgevers en instituties uitgevoerd en toegepast in het onderwijs.

 

Naar hun leerstoelgebonden onderzoek


Naar de podcast
Prof. dr. Maarten Goos, Economie en Instituties
Universiteit Utrecht

Deze leerstoel bevindt zich op het grensvlak van de arbeidsmarkt en haar instituties. Een belangrijk thema zijn de gevolgen van automatisering. Doen werknemers die hun baan verliezen door automatisering vaker een beroep op WW-uitkeringen? Een ander belangrijk thema is hoe arbeidsrelaties veranderen door de flexibilisering van arbeidscontracten. Hoe verandert de loopbaan van werknemers wanneer ze worden gepayrolled door hun werkgever? Gaan ze eerder op pensioen? De leeropdracht maakt gebruik van nieuwe theoretische inzichten en grote datasets, en heeft als doel bij te dragen aan het maatschappelijke debat over de toekomst van werk.

 

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek


Prof. dr. Anna Salomons, Werk en Ongelijkheid
Universiteit Utrecht

Deze leerstoel richt zich op wetenschappelijke kennis op het grensvlak van de arbeidsmarkt en ongelijkheid. Het onderzoek bestudeert veranderingen in de banenstructuur en gevolgen op arbeidsmarktongelijkheid. Hierbij worden verschillende oorzaken in kaart gebracht: automatisering en flexibilisering van bestaand werk, het ontstaan van nieuwe soorten banen door technologische innovatie en toenemende welvaart, en institutionele factoren zoals veranderingen in het minimumloon. De leeropdracht maakt gebruik van verschillende empirische methoden en nieuwe datasets. Deze kennis wordt ook vertaald naar onderwijs in toegepaste kwantitatieve methoden die worden gebruikt voor het bestuderen van deze vraagstukken.

Naar haar leerstoelgebonden onderzoek

Naar haar leerstoelgebonden onderzoek


Naar de podcast
Prof. dr. Pierre Koning, Arbeidsmarkt en sociale zekerheid
Vrije Universiteit Amsterdam

Sociale zekerheid beoogt bescherming te bieden voor hen voor wie dat nodig is, en activering voor wie dat mogelijk is. In de leerstoel ‘Arbeidsmarkt en sociale zekerheid’ staan allebei deze perspectieven centraal. Enerzijds gaat aandacht uit naar de vraag of het stelsel er in slaagt om exclusief kwetsbare groepen te bereiken. Dit element van ’targeting’ speelt vooral bij de WIA (wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen). Anderzijds is de vraag wat de effecten zijn van uitkeringsvoorwaarden en re-integratie op de baankansen van werklozen en (deels) arbeidsongeschikten. De analyses hiertoe maken gebruik van grootschalige informatie over zowel de arbeidsmarktuitkomsten als de gezondheid van mensen.

 

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek (1)
 

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek (2)


Prof. dr. Paul Schoukens, Internationaal en Europees socialezekerheidsrecht
Tilburg University

In het kader van de leerstoel wordt onderzoek verricht en onderwijs gegeven in de domeinen van het Europees, internationaal en vergelijkend socialezekerheidsrecht. In rechtsvergelijkende studies bezien we het Nederlandse socialezekerheidsrecht in het licht van de algemene juridische beginselen die aan de nationale socialezekerheidsstelsels ten grondslag liggen. Verder wordt onderzoek gedaan naar nieuwe vormen van migratie en de gevolgen daarvan voor de sociale zekerheid. Hierbij gaat bijzondere aandacht uit naar atypische arbeidsvormen (zzp, deeltijdwerk, freelancewerk, arbeid zonder economische drijfveer, enzovoort). Het opnieuw doordenken van Europese en internationale minimumnormen voor sociale zekerheid behoort eveneens tot het inhoudelijke pakket van de leerstoel.

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek


Naar de podcast
Prof. dr. mr. Hans van Meerten, Europees Pensioenrecht
Universiteit Utrecht

Op allerlei terreinen vindt steeds meer internationalisering plaats, ook op het terrein van pensioenen. Sociale zekerheid, waar in een aantal landen het pensioenstelsel deel van uitmaakt, lijkt daarentegen in belangrijke mate een nationale aangelegenheid. De vraag is echter: kunnen we bij de inrichting van ons nationale pensioenstelsel wel buiten Europa? Deze leerstoel richt zich op de Europese invloed op ons pensioenstelsel. Talloze EU regelgeving raakt de inrichting van ons stelsel, bijvoorbeeld de Europese pensioenrichtlijnen (IORP), het Pan Europese Pensioen Product (PEPP) en, niet onbelangrijk, Europese consumentenbescherming. Dit laatste is zeer actueel, aangezien het nieuwe pensioenstelsel individueler wordt. Daarbij is het van belang dat de pensioenspaarder voldoende beschermd wordt. Volstaan – bijvoorbeeld – de bestaande structuren nog wel?

 

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek (1)

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek (2)


Prof. dr. Kees Goudswaard, Leer der sociale zekerheid
Universiteit Leiden

Bij deze leerstoel komen in het bijzonder sociaaleconomische aspecten van sociale zekerheid aan de orde, zowel in nationaal als in internationaal vergelijkend verband.

In het lopende onderzoek komen onder meer de volgende vragen aan de orde:
-Welke effecten hebben sociale regelingen op de inkomensverdeling en op armoede?
-In hoeverre is de pensioenopbouw van verschillende groepen adequaat?
-Hoe is de relatie tussen sociale zekerheid en zelfredzaamheid?

Naast het onderzoek wordt in het kader van deze leerstoel het keuzevak ‘Sociale zekerheid’ gegeven, dat openstaat voor alle studenten van de Universiteit Leiden, en het onderzoeksintensieve vervolgvak ‘Hervorming van sociale regelgeving’.

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek


Naar de podcast
Prof. dr. Theo Nijman, Pensioenbeheer en risicomanagement
Tilburg University

Na vele jaren van discussie is in 2019 een pensioenakkoord gesloten waarin een nieuwe invulling van het Nederlandse stelsel van aanvullende pensioenen in geschetst. Er is gekozen voor een stelsel met meer risicodeling op maat waarin eerder toeslagen worden verleend, maar pensioenen ook vaker gekort zullen worden. In het in 2022 naar het parlement gezonden wetsvoorstel wordt ook het nabestaandenpensioen opnieuw vormgegeven, waarbij de dekking voor lagere inkomens wordt verhoogd. Vanwege de complexiteit van deze problematiek is wetenschappelijk onderzoek onontbeerlijk om tot bevredigende en duurzame oplossingen te komen. Het gaat daarbij zowel om economisch onderzoek naar de vraag hoe om te gaan met het delen van risico’s, als om afstemming met andere disciplines (waaronder rechten en sociologie) om begripsverwarring en eenzijdige visies te voorkomen.

 

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek (1)

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek (2)

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek (3)


Naar de podcast
Prof. mr. drs. Mark Heemskerk, Pensioenrecht
Radboud Universiteit Nijmegen

Deze leerstoel is bedoeld om bij te dragen aan de ontwikkeling van het wetenschapsgebied pensioenrecht. Bij het pensioenrecht gaat het om inkomenszekerheid bij pensioen en arbeidsongeschiktheid, en inkomenszekerheid voor nabestaanden. Vergrijzings- en verdelingsvraagstukken die invloed hebben op de toekomst(bestendigheid) van het pensioenstelsel hebben daarbij de bijzondere aandacht. De leeropdracht richt zich vooral op het arbeidsgerelateerde pensioen. Onderdeel van de leerstoel is het verzorgen van onderwijs, het verrichten van onderzoek en het publiceren over het pensioenrecht. Zo wordt in Nijmegen het mastervak ‘Pensioenrecht’ aangeboden, waarvoor in 2015 het boek Pensioenrecht is ontwikkeld. Het wetenschappelijk onderzoek naar pensioenrecht dat aan de leerstoel is gekoppeld, bestudeert de juridische en maatschappelijke solidariteitsgrenzen binnen het pensioenstelsel en de verhouding
tussen juridische en economische eigendomsrechten bij pensioen.

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek


Naar de podcast
Prof. dr. Olaf van Vliet, Economie, met als specialisatie sociale zekerheid en arbeidsmarktbeleid in internationaal perspectief
Universiteit Leiden

Olaf van Vliet doet onderzoek naar veranderingen in de sociale zekerheid en op de arbeidsmarkt. Zo onderzoekt hij de effecten van globalisering, migratie, technologische vooruitgang en vergroening op de arbeidsmarkt. Ook doet hij onderzoek naar de consequenties van deze ontwikkelingen voor de sociale zekerheid. Welke typen sociaal beleid kunnen de veranderingen op de arbeidsmarkt ondersteunen? En, is er voldoende maatschappelijk en politiek draagvlak voor dergelijk beleid? Van Vliet onderzoekt deze vraagstukken veelal in internationaal vergelijkend perspectief.

 

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek


Naar de podcast
Prof. dr. Gijs Vonk, Socialezekerheidsrecht
Rijksuniversiteit Groningen

De leerstoel socialezekerheidsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen is ondergebracht bij de vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde. In deze vakgroep wordt het socialezekerheidsrecht integraal bestudeerd als een zelfstandig onderwerp. Daarbij is aandacht voor de samenhang met andere rechtsgebieden, niet alleen het arbeidsrecht maar ook het staats- en bestuursrecht en het Europees recht. De huidige leerstoelhouder Gijsbert Vonk concentreert zich onder meer op juridische aspecten van armoede en het grondrecht van de sociale zekerheid.

 

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek

 

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek


Naar de podcast
Prof. dr. mr. Willemijn Roozendaal, Sociaal zekerheidsrecht
Vrije Universiteit Amsterdam

In deze leeropdracht gaat het om de bestudering van het socialezekerheidsrecht in Nederland. Socialezekerheidsrecht is het geheel aan regelingen die inkomensbescherming bieden bij sociale risico’s als ziekte, werkloosheid en armlastigheid, en die uitkeringsgerechtigden steun geven bij het vinden van werk. Het rechtsgebied staat niet op zichzelf, maar heeft belangrijke raakvlakken met andere rechtsgebieden zoals het arbeidsrecht, het algemene bestuursrecht en het gezondheidsrecht. Een en ander moet in overeenstemming zijn met hogere regelgeving zoals Europees recht en grondrechten. Het onderzoek binnen deze leerstoel legt een accent op de aansluiting van het socialezekerheidsrecht op het arbeidsrecht, alsmede de doorwerking van grondrechten in het socialezekerheidsrecht. De leerstoel krijgt tevens vorm in het onderwijscurriculum en bestaat uit mastercursussen en postacademisch onderwijs aan advocaten.

Naar haar leerstoelgebonden onderzoek


Naar de podcast
Prof. dr. Sandra Brouwer, Sociale geneeskunde, in het bijzonder arbeidsparticipatie en re-integratie van kwetsbare groepen
Rijksuniversiteit Groningen/UMCG

In de huidige participatiemaatschappij wordt ernaar gestreefd dat ook mensen met gezondheidsproblemen deel blijven nemen aan regulier werk. Ondanks substantiële hervormingen in het socialezekerheidsstelsel blijft de arbeidsdeelname van deze kwetsbare groep echter nog steeds fors achter bij die van gezonde personen. De leerstoel richt zich op het versterken van de arbeidsdeelname van werkenden met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Centraal in het onderzoek staat de vraag op welke wijze effectieve en duurzame mogelijkheden tot arbeidsparticipatie voor de doelgroep kunnen worden gerealiseerd. Het onderzoek wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met praktijkorganisaties zoals het UWV, arbodiensten en werkgevers.

 

Naar haar leerstoelgebonden onderzoek


Naar de podcast
Prof. dr. Sylvia van der Burg-Vermeulen, Sociale Verzekeringsgeneeskunde
Faculteit der Geneeskunde Universiteit van Amsterdam (AMC/UvA)

Deze leerstoel richt zich op het versterken van de beroepsuitoefening binnen de Sociale Verzekeringsgeneeskunde. In de afgelopen twee decennia heeft het vakgebied een versnelde kennisontwikkeling doorgemaakt. Kennisontwikkeling is en blijft een kernpijler om deze academisering verder vorm te geven. Academisering vereist echter ook de verbinding met de praktijk. Alleen als ontwikkelde kennis, instrumenten en interventies daadwerkelijk beschikbaar komen voor én worden toegepast door de praktijk, leidt dit tot verhoging van de kwaliteit van zorg in het Sociaal verzekeringsgeneeskundig werkveld. Het onderzoek binnen deze leerstoel legt het accent op integratie van de best beschikbare wetenschappelijke evidentie in de praktijk van de verzekeringsarts. De uitdaging is om sámen met de praktijk kennisdeling en kennistoepassing (meer) tot stand te brengen. Daarnaast draagt de leerstoel bij aan de opbouw van een kennisinfrastructuur voor het vakgebied. Waarbij tevens aandacht is voor de positionering van de Sociale Verzekeringsgeneeskunde binnen de arbeidsgerichte zorg. Het ontstaan van netwerkgeneeskunde biedt een mooie uitdaging om een onderzoeksomgeving te helpen creëren waarbij met behoud van de eigen professionele expertise meer aandacht ontstaat voor gezamenlijke verantwoordelijkheid voor evidence-based zorg voor preventie, verbetering van therapie en begeleiding bij klachten en aandoeningen die tot arbeidsbeperkingen aanleiding geven.
Naast wetenschappelijk onderzoek, krijgt deze leerstoel tevens vorm in het postdoctorale onderwijs binnen de Sociale Verzekeringsgeneeskunde. Onderwijs vormt daarbij een belangrijke implementatiestrategie om kennis beschikbaar te stellen voor de praktijk én om het toepassen van kennis te bevorderen.

Naar haar leerstoelgebonden onderzoek


Naar de podcast
Prof. dr. Cok Vrooman, Sociale Zekerheid en Participatie
Universiteit Utrecht

De leerstoel richt zich op theoriegestuurd sociologisch onderzoek naar het beroep dat mensen doen op sociale zekerheidsregelingen, en naar de redenen en voorwaarden voor actieve deelname aan de arbeidsmarkt en de samenleving. Bijzondere aandacht gaat uit naar groepen met weinig hulpbronnen (lager geschoolden, arbeidsongeschikten, migranten, ouderen, armen), en de invloed van het lokale, nationale en Europese beleid op hun maatschappelijke positie. Zo is onderzocht of het type buurt waarin asielmigranten belanden bepaalt of zij werk vinden. Vanuit de leerstoel bestaan verbindingen met het Sociaal en Cultureel Planbureau en het strategisch thema ‘Instituties voor Open Samenlevingen’ van de Universiteit Utrecht.

 

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek


Naar de podcast
Prof. dr. Daniël van Vuuren, Sociale Zekerheid en Economie
Tilburg University

De leerstoel richt zich op de economische analyse van de sociale zekerheid. Het Nederlandse sociale zekerheidsstelsel is logisch verklaarbaar vanuit het verleden, maar sluit op onderdelen niet meer aan bij de hedendaagse noden en voorkeuren. Aanpassingen in de sociale zekerheid kunnen soms verrassende gevolgen hebben voor de inkomensverdeling en sommige kwetsbare groepen in de samenleving ontvangen relatief weinig inkomensverzekering. Om verbeteringen door te kunnen voeren is het nodig om meer kennis te vergaren over de feitelijke uitwerking van instituties. Wat is het feitelijke gedrag van individuen en huishoudens na de verhoging van de AOW-leeftijd? Hoe ziet de herverdeling via de sociale zekerheid er precies uit, over de levensloop gemeten? En welke groepen worden geraakt door specifieke beleidshervormingen, bijvoorbeeld in de WW? De beantwoording van dergelijke vragen kan worden benut om de effectiviteit en efficiëntie van het sociale zekerheidsstelsel te verbeteren.

 

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek (1)

 

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek (2)


Prof. dr. Maarten Keune, Sociale zekerheid en arbeidsverhoudingen
Universiteit van Amsterdam/AIAS

Binnen de leeropdracht worden de rollen van vakbonden en werkgevers wat betreft sociale zekerheid en arbeidsmarkt geanalyseerd. Ook wordt er gekeken naar de ideeën en het beleid van deze twee actoren ten aanzien van sociale zekerheid en arbeidsmarkt en ten aanzien van overheids- en EU-beleid. Onderdeel van het wetenschapsgebied zijn de machtsverhoudingen, de mate van consensus en conflict tussen vakbonden en werkgevers, en de uitkomsten van hun acties. Hoofdvragen zijn: hoe beïnvloeden vakbonden, werkgevers en hun organisaties de kwaliteit van de arbeid binnen bedrijven, organisaties en sectoren; hoe dragen werkgevers en bonden bij aan socialezekerheids- en arbeidsmarktbeleid; en hoe spelen ze in op veranderende economische omstandigheden en overheidsbeleid waarbij de karakteristieken van de actoren en hun onderlinge relaties en machtsverhoudingen een rol spelen. De leerstoel krijgt vorm in zowel onderzoek als onderwijs. Wat onderzoek betreft is de leerstoelhouder actief in een groot aantal beleidsrelevante onderzoeksprojecten, samen met collega’s uit binnen- en buitenland. Wat onderwijs betreft worden de thema’s van de leerstoel in een aantal mastercursussen aangeboden.

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek (1)

Naar zijn leerstoelgebonden onderzoek (2)


Naar de podcast
Dr. Shirley Oomens, lectoraat Arbeidsdeskundigheid
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Doel van dit lectoraat is het ontwikkelen en borgen van kennis en vaardigheden omtrent het optimaliseren van de mogelijkheden tot arbeidsparticipatie, ook bij mensen met een (dreigende) beperking. Het bijzonder lectoraat ‘Arbeidsdeskundigheid’ wil arbeidsdeskundigen en aanverwante professionals helpen om hun taken ook in de toekomst goed te blijven uitvoeren. De onderzoekers van het lectoraat doen dit door nieuwe kennis te ontwikkelen en bestaande kennis en methoden op het gebied van arbeidsdeskundigheid te borgen, zodat het arbeidsdeskundig handelen in toenemende mate evidence-based wordt.

Naar haar lectoraatgebonden onderzoek


Naar de podcast