De inkomenspositie en het verdienvermogen in de creatieve sector in Nederland
In 2016 bestempelen de Sociaal-Economische Raad (SER) en de Raad voor Cultuur (RvC) de arbeidsmarktsituatie in de creatieve sector (CS) als zorgwekkend. Die typering krijgt de sector al langer. Het werk in de CS wordt getypeerd door inkomensdiversiteit en -volatiliteit. Hoewel de CS volop in ontwikkeling is (bijvoorbeeld door digitalisering en de opkomst van platformmarkten), lijkt de groei van een sector niet automatisch te betekenen dat werken in die sector aantrekkelijker wordt. Een doeltreffende beleidsagenda ontwikkelen lijkt om verschillende redenen geen sinecure.
Met een beschrijvend en verklarend onderzoek naar de inkomenspositie en het verdienvermogen in de CS levert dit project een essentiële bijdrage aan het debat over de economische positie van de werkenden (inclusief de vele (kleine) zelfstandigen) in deze belangrijke sector in de Nederlandse samenleving. Het doel van het onderzoek is diepgaand, actueel en correct inzicht te verwerven in de inkomenspositie en het verdienvermogen in de CS in Nederland. Bekend is het beeld van een ‘kwetsbare en achtergestelde’ sector. Is dat ook zo? En zo ja, in welke mate, en welke factoren liggen hieraan ten grondslag? Welke kansen (en bedreigingen) kunnen we verwachten van nieuwe praktijken en verdienmodellen? Via een geavanceerde analyse van twee omvangrijke databestanden (van het CBS en COL, het Creatief OndernemerschapLab) en twee aanvullende kwalitatieve luiken gaat het onderzoeksteam op zoek naar een antwoord op deze belangrijke vragen. Daarbij is aandacht voor de verschillende mogelijkheden, capaciteiten en motivaties in de CS, en wordt onderscheid gemaakt naar functies, branches en sectoren.
Inzicht in succes- en faalfactoren kan inspireren tot het vinden van nieuwe wegen in de sfeer van individuele strategieën van creatieve werkenden en ondernemingen (het microperspectief), alsmede in het domein van generieke beleidsmaatregelen (het macroperspectief). Op die manier kan het onderzoek bijdragen tot de ontwikkeling van een doeltreffende agenda voor zowel beleid als sector.
De onderzoekers bouwen voort op eerder onderzoek naar ondernemerschap, werkgelegenheid, motivaties, samenwerking en groei in de Creatieve Industrie (zie o.a. www.creatiefondernemerschaplab.nl).
Status:
AfgerondBegindatum:
09/2019Einddatum:
10/2021Projectleider(s):
Ellen Loots i.s.m. Yosha WijngaardenArjen van Witteloostuijn
Onderzoeksinstituut:
Erasmus Universiteit , Vrije Universiteit Amsterdam
Gerelateerd:
Inkomens en verdienvermogen in de creatieve sector in Nederland
Co-creatie tussen kunst, tech en bedrijven: zo wil Europa maatschappelijke opgaven aanpakken
Inkomsten uit rechten: theorie, praktijk en toekomst?
Collectieve emancipatie als de route naar een meer eerlijke beloning in de kunsten?
Wat als loopbanen de karakteristieken van een artistiek portfolio krijgen?
Get a good job with more pay and you’re okay: de verdiensten in creatieve sectoren
Aantrekkelijk werk!? De omvang van de werkgelegenheid in de creatieve industrie
Wie het kleine niet eert… Bedrijfsomvang in de creatieve industrie