Vakmanschap als oplossing voor jeugdwerkloosheid?
Het onderzoek omvat vijf deelprojecten. Gestart wordt met een literatuurstudie. Daartoe wordt gebruikgemaakt van bestaande inzichten uit de sociologie, economie, onderwijskunde en psychologie. De relevante kennis uit deze disciplines wordt vervolgens gebruikt voor de ontwikkeling van een geïntegreerd stelsel van indicatoren dat de verschillende (institutionele) aspecten van de beroepsgerichtheid van het onderwijs adequaat in beeld brengt. Daartoe wordt een database gebouwd gebaseerd op verschillende (inter)nationale databronnen. Samen vormen deze activiteiten deelproject 1. In de deelprojecten 2, 3 en 4 wordt achtereenvolgens op het niveau van schoolverlaters, opleidingen en onderwijssystemen de invloed van de beroepsgerichtheid van het onderwijs op de arbeidsmarktintegratie van jongeren onderzocht. Ook wordt vastgesteld hoe de invloed hiervan varieert bij uiteenlopende conjuncturele omstandigheden. Dit vindt plaats aan de hand van secundaire data-analyse. Hiervoor worden de contextgegevens uit de gebouwde database uit deelproject 1 gekoppeld aan microdata uit grootschalige arbeidsmarktonderzoeken (BVE Monitor en EU LFS). In deelproject 5, tot slot, wordt via een veldexperiment met vacatures het effect van de beroepsgerichtheid van opleidingen – afgemeten aan de gevolgde leerweg – op de uitnodigingskans van schoolverlaters voor een sollicitatiegesprek bestudeerd.
Het onderzoek heeft een doorlooptijd van vier jaar, in december 2019 zal de studie worden afgerond.
Status:
AfgerondProjectleider:
Prof. dr. M.H.J. WolbersOnderzoeksinstituut:
Radboud Universiteit Nijmegen
Gerelateerd:
Gevolgde leerweg in het middelbaar beroepsonderwijs en selectiegedrag van werkgevers
Beroepsonderwijs en arbeidsmarktintegratie van jongeren
The vocational specificity of educational systems and youth labour market integration
The vocational impact of educational programs on youth labor market integration
The role of different types of skills and signals in youth labor market integration