Een ingrijpende levensgebeurtenis zoals het verlies van een naaste, echtscheiding of persoonlijk letsel heeft impact op een persoon en diens functioneren als werknemer, zeker als er meerdere factoren meespelen. Niet alleen verdrietige gebeurtenissen, maar ook doorgaans prettige gebeurtenissen, zoals een huwelijk of het krijgen van kinderen, kunnen stress veroorzaken.
Hoe een organisatie, een leidinggevende of een medewerker, met een ingrijpende levensgebeurtenis omgaat verschilt nogal en ook iedere omstandigheid is anders. Het blijft mensenwerk en maatwerk. Binnen de beschikbare mogelijkheden van de leidinggevende is het voeren van het informele gesprek op het sleutelmoment de belangrijke eerste stap, maar tegelijkertijd wordt de timing van dat moment als lastig ervaren.
De sleutelmomenten zijn bepalende momenten en maken het verschil of een werknemer zich staande kan houden of uitvalt. Om verschillende redenen wordt soms zowel door werkgever als door de werknemer een dergelijk gesprek uit de weg gegaan en wordt de situatie te laat herkend of erkend.
De volgende projecten hebben dit sleutelmoment uitgelicht in een vorm die aansprekend en overdraagbaar is: