Fingerspitzengefühl
Doelstelling
Een serious game voor leidinggevenden om de juiste timing van het eerste gesprek met werknemers bij verlieservaringen – denk hierbij bijvoorbeeld aan het verliezen van arbeidsvermogen, identiteit en/of dierbaren – te onderzoeken, leren en ervaren.
Aanpak
Het goed timen van dit gesprek vraagt om een instinctieve antenne, een bepaald ‘fingerspitzengefühl’. Met behulp van de serious game – een educatief simulatiespel – kunnen leidinggevenden, werkgevers en collega’s ervaren hoe hun keuzes invloed hebben op anderen. Zodoende kunnen zij vaardigheden ontwikkelen en ervaring opdoen. Doordat het een simulatie is, hoeven zij echter geen angst te hebben voor consequenties op de echte werkvloer.
Relevantie
Je privé-situatie vliegt niet uit de deur wanneer je die van je kantoor opent. Je werk stopt ook niet automatisch wanneer de klok 17.00 uur slaat. Werk en privé beïnvloeden elkaar; positief en negatief. Je leven buiten je werk om kan ervoor zorgen dat je je werk beter doet, omdat je je beter in verschillende situaties en perspectieven kunt verplaatsen. Het kan er echter ook (bijvoorbeeld) voor zorgen dat stress om privézaken resulteert in verminderd concentratievermogen op de werkvloer. En op de lange(re) termijn zelfs voor burn-outs en/of verzuim.